Świętokrzyskie Centrum Onkologii decyzją Ministra Zdrowia uzyskało – po raz drugi – akredytację w zakresie spełnienia standardów akredytacyjnych dla szpitali i tym samym znalazło się w prestiżowym gronie 217 akredytowanych szpitali w Polsce (stan na dz. 9.07.2024 r.). Jedynie 25 szpitali w Polsce, w tym ŚCO – jako jedyny szpital ze Świętokrzyskiego, może na ten moment poszczycić się oceną na poziomie co najmniej 90%. Akredytacja jest potwierdzeniem, że w ŚCO pacjenci mają dostęp do wysokiej jakości usług medycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa chorego.
Jak informuje dr inż. Jakub Guzy, kierownik Działu Zarządzania Jakością w ŚCO, koordynator ds. HACCP, wizytatorzy Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w kwietniu 2024 r. przeprowadzili w Centrum ocenę poziomu spełniania przez szpital wymagań standardów akredytacyjnych. Ocena obejmowała przegląd dokumentacji organizacyjnej, zarządczej i medycznej, wywiady z kierownictwem i pracownikami ŚCO oraz pacjentami, a także obserwacje bezpośrednie związane z udzielaniem świadczeń. Wizytujący zapoznali się i ocenili sposób zarządzania, misję i cele ŚCO oraz poziom ich osiągania. - Przede wszystkim jednak ocenili warunki i działania podejmowane w różnych obszarach gwarantujących bezpieczeństwo opieki – w działalności klinicznej i organizacyjnej szpitala. Ocenie zostały poddane procedury diagnostyczne, terapeutyczne i pielęgnacyjne, farmakoterapia, edukacja pacjentów i ich rodzin, przestrzeganie praw pacjenta oraz środowisko opieki, takie jak infrastruktura szpitala czy systemy awaryjne – wyszczególnia dr Jakub Guzy.
Zasługa całego zespołu
ŚCO osiągnęło wysoką ocenę spełnienia standardów - bo aż na poziomie 90%. Na ten moment, tak wysokim wynikiem może poszczycić się jedynie 25 szpitali w Polsce, w tym Świętokrzyskie Centrum Onkologii – jako jedyna placówka medyczna ze Świętokrzyskiego. Najwyższe noty ŚCO uzyskało w zakresie ciągłości opieki, diagnostyki laboratoryjnej, przestrzegania praw pacjenta, kontroli zakażeń oraz zarządzania ogólnego szpitalem i zarządzania zasobami ludzkimi. Profesor Stanisław Góźdź, dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Onkologii podkreśla, że na oceny poszczególnych standardów składa się praca całego szpitala i uzyskanie tak wysokiej punktacji nie byłoby możliwe bez zrozumienia i ogromnego wysiłku wszystkich pracowników ŚCO – zarówno medycznych, jak i technicznych, administracyjnych i gospodarczych. – Jestem dumny, że mój zespół, którym kieruję od trzydziestu lat, sprostał tak trudnemu wyzwaniu, jakim jest poddanie ocenie całej działalności szpitala, począwszy od części diagnostyczno-leczniczej, klinicznej, poprzez żywienie, obsługę techniczną, administracyjną i gospodarczą, po to, żeby pacjenci w naszym szpitalu mieli jeszcze lepszą i bezpieczniejszą opiekę. Cieszę się, że dla całej załogi naszego Centrum pacjent jest najważniejszy. I, co najistotniejsze, pacjent korzysta z naszego sukcesu – mówi profesor Stanisław Góźdź.
Akredytacja służy pacjentom i pracownikom szpitala
Dr Joanna Pytel – specjalista ds. Systemów Zarządzania Jakością, pełnomocnik ds. praw pacjenta, wśród licznych zalet wynikających z wdrożenia standardów akredytacyjnych wymienia przede wszystkim: wzrost poziomu jakości opieki i bezpieczeństwa opieki nad pacjentem, monitorowanie i poprawę własnej działalności klinicznej, ujednolicenie zasad sprawowania opieki nad pacjentem w oparciu o podstawy naukowe i dobre praktyki, poznanie opinii i oczekiwań pacjentów, poprawę zadowolenia i satysfakcji pacjentów z opieki. - Również w odniesieniu do pracowników i funkcjonowania samej jednostki akredytacja przynosi wiele dobrodziejstw, takich jak zaktywizowanie zatrudnionych do podejmowania działań jakościowych, wspieranie edukacji personelu, podnoszenie kwalifikacji, poprawa przepływu informacji i komunikacji między działami, zwiększenie bezpieczeństwa osób zatrudnionych – dodaje dr Pytel.
Po co akredytacja w ochronie zdrowia?
Akredytacja w ochronie zdrowia – obok wypracowanych zaleceń czy standardów klinicznych i certyfikacji – jest najszerzej sprawdzoną na świecie zewnętrzną metodą oceny zapewnienia wysokiej jakości świadczeń. Jej rola we współczesnych systemach zdrowotnych polega na wyszukiwaniu zagadnień, które w największym stopniu wpływają na poziom świadczeń i bezpieczeństwo pacjentów. W tych obszarach utworzone zostały kryteria oceny placówek opieki zdrowotnej zwane standardami akredytacyjnymi. Standardy te podlegają okresowej modyfikacji, zależnie od szybkości wywoływania pożądanych efektów. Dzięki temu placówki medyczne są stale stymulowane do osiągania poziomu, jaki wyznaczają standardy akredytacyjne.
Akredytacja wiąże się także z nadzorem - a docelowo ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i wzrostem bezpieczeństwa opieki nad pacjentem i wymusza na szpitalu spełnienie standardów poprawiających jakość opieki i bezpieczeństwo pacjenta. Certyfikat akredytacyjny nie oznacza, że opieka i leczenie w szpitalu akredytowanym będą zawsze idealne, ale wskazuje, że pobyt w tej placówce medycznej jest bardziej bezpieczny, działania realizowane w szpitalu podlegają samoocenie i ocenie zewnętrznej, a wszelkie zidentyfikowane niedociągnięcia są przedmiotem ciągłej poprawy. Szpital ubiegający się o akredytację uczestniczy w programie zewnętrznej oceny pracy szpitali prowadzonej przez CMJ. Certyfikat akredytacyjny przyznaje Minister Zdrowia na okres 3 lat (lub 4 lat wg nowych zasad).
Źródło: Świętokrzyskie Centrum Onkologii