Hotele dla dzikich zapylaczy stanęły w Ogrodzie Botanicznym

To efekt współpracy Miasta Kielce, Geonatury Kielce i Fundacji Pszczoła Musi Być. W Ogrodzie zainstalowano dwa hotele, aby ułatwić gniazdowanie dzikim pszczołom, ale także innym błonkówkom. Ich sponsorem jest marka Tikkurila, która ufundowała również dwie tablice informacyjne. Odwiedzający mogą dowiedzieć się z nich o znaczeniu, roli, a także zwyczajach zapylaczy.

Celem porozumienia o współpracy pomiędzy Fundacją Pszczoła Musi Być a Miastem Kielce i Geonaturą Kielce jest popularyzacja wiedzy związanej z ekologią i ochroną przyrody oraz promocja walorów przyrodniczych Kielc.

- Najbardziej znanym i rozpoznawalnym zapylaczem jest pszczoła miodna – mówi Artur Sobeczek z Fundacji Pszczoła Musi Być. – Ten gatunek jest świetnie zaopiekowany przez pszczelarzy, jego populacja w Polsce wręcz rośnie. Zupełnie inaczej jest z dzikimi pszczołami.

A tak się składa, że te upodobały sobie kielecki Ogród Botaniczny. W naszym kraju żyje blisko 500 gatunków pszczół, zwanych czasem dzikimi albo samotnicami, bo nie tworzą rodzin takich, jak pszczoła miodna lub trzmiele. Około 100 gatunków z nich, czyli 20%, znajdziemy w Ogrodzie w Kielcach. Taka różnorodność jest unikatem, a jednocześnie niesamowitą okazją do obserwowania tych pożytecznych owadów. Zawodowo zajmują się tym między innymi pracownicy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, a amatorsko może to zrobić każdy z Gości. Przy odrobinie szczęścia i cierpliwości można się przekonać, jak wielkie jest wśród pszczół bogactwo zwyczajów, kolorów i kształtów.

Dzikie owady zapylające grają pierwsze skrzypce w zachowaniu bioróżnorodności. Tymczasem ich populacja regularnie maleje, choć na alarm biją ekolodzy, naukowcy, a nawet Unia Europejska. Warto o tym pamiętać, patrząc na bogactwo roślin.

O Fundacji Pszczoła Musi Być

Fundacja Ekologiczna Pszczoła Musi Być jako cele statutowe wskazuje ochronę środowiska naturalnego i zwiększanie populacji zwierząt, w tym owadów zapylających. Kładzie szczególny nacisk na działalność informacyjną i edukacyjną społeczeństwa w zakresie znaczenia zrównoważonego rozwoju, bioróżnorodności, budowania świadomości ekologicznej i konsumenckiej.

Więcej informacji na temat Fundacji dostępnych jest na stronie www.pszczolamusibyc.pl.

O Geonatura Kielce

Geonatura Kielce stawia sobie za cel rozwój miasta jako ośrodka turystycznego, poprzez propagowanie i wykorzystanie jego walorów geologicznych. Głównym obszarem działalności Geonatury są rezerwaty geologiczne na terenie miasta: Rezerwat Kadzielnia z Parkiem i Amfiteatrem Kadzielnia oraz podziemną trasą turystyczną, Rezerwat Wietrznia z Centrum Geoedukacji oraz rezerwat Ślichowice. Częścią Geonatury Kielce jest także Ogród Botaniczny o powierzchni 14 ha, zlokalizowany na zboczach góry Karczówki. W obrębie 7 działów roślinnych rośnie tu ponad dwa tysiące taksonów roślin. Miejsce to obfituje w siedliska dla wielu gatunków owadów zagrożonych wyginięciem.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.geonatura-kielce.pl

O marce Tikkurila

TIKKURILA to międzynarodowa marka wysokiej jakości produktów przeznaczonych do malowania, dekoracji i ochrony różnego rodzaju powierzchni zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pomieszczeń. Wiele uwagi poświęca bezpieczeństwu wytwarzanych przez siebie wyrobów, stąd też produkty tej marki są przyjazne dla użytkowników i środowiska naturalnego. Produkty Tikkurila dostępne są w sprzedaży w około 40 krajach od ponad 150 lat. Firma powstała w 1862 r. w Finlandii, na polskim rynku pojawiła się w 1998 roku. Obecnie jest częścią koncernu PPG.

Wsparcie marki Tikkurila umożliwia Fundacji realizację celów statutowych – czyli przede wszystkim akcji edukacyjnych mających na celu uświadamianie społeczeństwu roli pszczół miodnych i dzikich zapylaczy w ekosystemie, jak również w życiu codziennym każdego człowieka.

Więcej informacji na temat marki dostępnych jest na stronie www.tikkurila.pl.

Powrót na początek strony