„Kielce Naturalnie” to połączenie tradycyjnego zwiedzania z podróżami wirtualnymi. Nowatorskie narzędzie opracowane przez konsorcjum Politechniki Świętokrzyskiej oraz firmy informatycznej 2P-Info sp. z o.o. przy współpracy z Geonatura Kielce w innowacyjny sposób oprowadzi turystów po flagowym obiekcie Geoparku Świętokrzyskiego.
Dziś odbyła się konferencja prasowa poświęcona projektowi „CyberMatryca - Zintegrowany system obsługi turysty”. Wzięli w niej udział Marcin Chłodnicki, zastępca prezydenta Kielc, Prorektor ds. Ogólnych dr hab. inż. Izabela Krzysztofik, prof. Politechniki Świętokrzyskiej, dr inż. Radosław Belka z Politechniki Świętokrzyskiej, który kierował badaniami, Piotr Czekaj, członek zarządu 2P-INFO sp. z o.o. oraz Mirosław Hejduk, dyrektor Geonatury Kielce.
- Dużą wartością tego projektu jest współpraca trzech lokalnych podmiotów. Możemy pokazać jak stosować innowacje technologiczne w promocji wyjątkowych miejsc naszego miasta czy regionu – mówił podczas spotkania z dziennikarzami zastępca prezydenta Kielc Marcin Chłodnicki.
Celem projektu badawczo-rozwojowego „CyberMatryca – zintegrowany system obsługi turysty” było opracowanie i wdrożenie inteligentnego, zintegrowanego i kompleksowego systemu obsługi turysty odwiedzającego rozproszone parki rozrywki, wykorzystującego rozwiązania z zakresu technologii Internetu Rzeczy.
- Bardzo cieszę się ze współpracy z Politechniką Świętokrzyską i firmą 2P-Info. Dzięki niej do końca roku będziemy testować to nowatorskie rozwiązanie. Planujemy rozszerzyć aplikację i włączyć do niej Ogród Botaniczny oraz nasze obiekty na Wietrzni i na Ślichowicach – podkreślał Mirosław Hejduk, dyr. Geonatura Kielce.
- Jesteśmy zadowoleni, że mogliśmy rozpocząć wdrożenie projektu od lokalnej instytucji. To dowód na to, że nauka wychodzi z murów i wpływa na otoczenie społeczno-gospodarcze w naszym regionie. Jest to dla nas bardzo ważne. Nasi naukowcy cały czas będą wspierać Geonaturę Kielce w gromadzeniu danych – powiedziała prof. Izabela Krzysztofik, Prorektor ds. Ogólnych Politechniki Świętokrzyskiej.
Bezpłatna aplikacja „Kielce Naturalnie” dostępna jest już na urządzenia z systemem Android. Jej zadaniem jest ułatwienie turystom zdobywania informacji o zwiedzanym miejscu.
Pełna funkcjonalność aplikacji pojawia się w momencie wkroczenia na teren Parku Kadzielnia, który pełni rolę tzw. SmartEnvironment (SE - Przestrzeń Inteligentna). Jeżeli turysta wyrazi zgodę na używanie modułu śledzącego otrzyma dostęp do mapy terenu wraz zaznaczonymi obiektami turystycznymi.
- System jest innowacyjny, bo integruje rozwiązania informatyczne z zakresu technologii lokalizacji, technologii sensorycznych, technologii bazodanowych i analityki danych. Teraz jesteśmy w fazie wdrożeniowej projektu, co daje nam możliwość dalszego rozwoju – mówił dr inż. Radosław Belka z Politechniki Świętokrzyskiej.
W aplikacji znajdziemy opisy 18 atrakcji Parku. Możemy przeczytać lub odsłuchać informacje o historii Kadzielni, amfiteatrze, jeziorze, Podziemnej Trasie Turystycznej czy o pamiątkach tropikalnego morza sprzed 360 milionów lat.
Zwiedzając rezerwat z aplikacją cały czas będziemy widzieć swoją pozycje na mapie, a także informacje o liczbie osób znajdujących się przy poszczególnych atrakcjach. System pomoże dotrzeć nam do wybranego miejsca, które chcemy zobaczyć wyznaczając najkrótszą ścieżkę.
Po zakończeniu zwiedzania możliwe jest wygenerowanie spersonalizowanego raportu z trasy zwiedzania, z informacjami o ekspozycjach, z ewentualnymi linkami dodatkowych materiałów informacyjnych.
Ten sposób zwiedzania pozwoli zwiększyć efektywność przyswajania informacji przydatnych na przykład w szkole czy w innych obszarach życia.
System przyniesie też dodatkowe korzyści zarządcom i właścicielom produktu turystycznego.
- Ta część aplikacji doskonale wpisuje się w dzisiejsze trendy dopasowywania atrakcji turystycznych do rynku. Dzięki zastosowaniu algorytmów możemy dowiedzieć się, które miejsca są najchętniej odwiedzane i lubiane przez gości – wyjaśniał Piotr Czekaj, członek zarządu 2P-INFO sp. z o.o.
Zebrane dane pomogą opracować rozwiązania na skuteczniejsze zarządzanie ruchem turystycznym, wydajniejszą obsługę klienta, właściwsze rozmieszczenia atrakcji, wydajniejsze zarządzanie zasobami ludzkimi i materialnymi oraz przygotowanie indywidualnej oferty w stosunku do poszczególnych klientów. Dzięki nim możliwe będzie modyfikowanie szlaków, np. poprzez umieszczanie tablic informacyjnych i reklamowych, a nawet dodatkowych atrakcji na często wybieranych trasach.
- Będziemy chcieli, aby w całym mieście pojawiało się coraz więcej nowinek technologicznych. To jest dodatkowy element, którzy przyciąga turystów i ułatwia im zwiedzanie atrakcyjnych miejsc – podkreślił zastępca prezydenta Kielc Marcin Chłodnicki.
W fazie badawczo-rozwojowej projektu uczestniczyła kilkunastoosobowa kadra złożona z: teleinformatyków, programistów, analityków danych i elektroników. Efektem realizowanego projektu jest nie tylko opracowywany w fazie prac rozwojowych demonstrator systemu, ale także potencjał synergiczny wynikający ze współpracy naukowców, specjalistów branży IT, środowiska biznesu oraz przedstawicieli przemysłu turystycznego. Pracami badawczo-rozwojowymi kierował dr inż. Radosław Belka z Politechniki Świętokrzyskiej.
Projekt był współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Koszty kwalifikowane wyniosły 3 382 075 zł, w tym dla Politechniki Świętokrzyskiej 1 592 943 zł.