W siedzibie Urzędu Miasta odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Mieście Kielce, rozpoczynające kolejną, trzyletnią kadencję tego gremium. Nowy skład komisji powołany został 2 stycznia br.
- Wiemy, jak ważne są zadania tej komisji, natomiast to jaki będzie jej charakter, zdecyduje o tym, jak bardzo będziemy skuteczni w realizacji naszych celów. Intencją zarządu miasta jest to, aby współpraca podejmowana w tym gronie przekładała się na szybkie reagowanie w sytuacjach najbardziej tego wymagających – mówiła podczas otwarcia obrad prezydentka Kielc Agata Wojda.
- Zależy nam, aby nasze posiedzenia nie były tylko formalnym obowiązkiem, ale aby stanowiły specjalistyczną platformę wymiany doświadczeń oraz służyły jako narzędzie do budowania naszego wspólnego bezpieczeństwa - mówił dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Miasta Sergiusz Parszowski. Dyrektor odniósł się również do głównych zadań komisji. - Naszym priorytetem jest bieżąca ocena zagrożeń wiązanych z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym, praca nad powiatowym programem poprawy bezpieczeństwa oraz opiniowanie dokumentów i aktów pranych z zakresu bezpieczeństwa – zaznaczył.
Kadencja Komisji Bezpieczeństwa i Porządku trwa trzy lata. Zgodnie z harmonogramem pracy na ten rok komisja spotka się cztery razy: w styczniu przed rozpoczęciem ferii zimowych w szkołach, w lutym (spotkanie podsumowujące ubiegły rok), na przełomie maja i czerwca przed rozpięciem wakacji oraz w październiku przed sezonem zimowym.
Komisja realizuje zadania Prezydenta Miasta w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Do zadań komisji należy:
1) ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie miasta;
2) opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie miasta zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
3) przygotowywanie projektu programu zapobiegania przestępczości dla Miasta Kielce oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
4) opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie miasta zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
5) opiniowanie projektu budżetu miasta - w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa;
6) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań związanych z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym;
7) opiniowanie, zleconych przez prezydenta, innych zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
W skład Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Mieście Kielce wchodzi:
- prezydent miasta jako przewodniczący komisji;
- dwóch radnych delegowanych przez radę miasta;
- trzy osoby powołane przez prezydenta spośród osób wyróżniających się wiedzą o problemach będących przedmiotem prac komisji oraz cieszących się wśród miejscowej społeczności osobistym autorytetem i zaufaniem publicznym, w szczególności przedstawicieli samorządów gminnych, organizacji pozarządowych, pracowników oświaty, a także instytucji zajmujących się zwalczaniem zjawisk patologii społecznych i zapobieganiem bezrobociu;
- dwóch przedstawicieli delegowanych przez komendanta miejskiego Policji,
- w pracach komisji uczestniczy także prokurator wskazany przez właściwego prokuratora okręgowego.
Prezydent może powołać do udziału w pracach komisji funkcjonariuszy i pracowników innych niż Policja powiatowych służb, inspekcji i straży oraz pracowników innych organów administracji publicznej wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie miasta.
Skład Komisji (kadencja 2025-2027):
1. Agata Wojda – Prezydent Miasta Kielce – Przewodnicząca Komisji,
2. Łukasz Syska – Zastępca Prezydenta – członek Komisji,
3. Tomasz Porębski – Sekretarz Miasta – członek Komisji,
4. Katarzyna Czech - Dominguez – Radna Rady Miasta – członek Komisji – delegat Rady Miasta Kielce,
5. Marcin Stępniewski – Radny Rady Miasta – członek Komisji – delegat Rady Miasta Kielce,
6. Sergiusz Parszowski – Dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Miasta – członek Komisji,
7. Karol Nowakowski – Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach – członek Komisji,
8. Wojciech Król – Komendant Miejski Policji w Kielcach – członek Komisji,
9. Ireneusz Krzepkowski – Naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Kielcach – członek Komisji,
10. Mariusz Góra – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach – członek Komisji,
11. Barbara Damian – Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach – członek Komisji,
12. Tomasz Zboch – Dyrektor Biura Mobilności Urzędu Miasta Kielce – członek Komisji,
13. Bartosz Prońko – Dyrektor Wydziału Edukacji i Profilaktyki Zdrowotnej Urzędu Miasta Kielce – członek Komisji,
14. Łukasz Tokarz – Komendant Placówki Straży Granicznej w Kielcach – członek Komisji,
15. Kamil Radek – Komendant Regionalny Służby Ochrony Kolei w Kielcach – członek Komisji,
16. Zbigniew Kotarski – Komendant Straży Miejskiej w Kielcach – członek Komisji.
Jednym z głównych tematów dzisiejszego posiedzenia było mówienie przygotowania służb do Bezpiecznych Ferii Zimowych 2025. Głos w tej sprawie zabrali przedstawiciele wszystkich obecnych służb: Komendy Miejski Policji w Kielcach, Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach, Komendy Straży Miejskiej w Kielcach, Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Kielcach, Placówki Straży Granicznej w Kielcach, a także Dyrektor Wydziału Edukacji i Profilaktyki Zdrowotnej Urzędu Miasta Kielce i Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Kielcach.
Omówiony został również temat realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia bytowego bezdomnych i potrzebujących w okresie zimowym na terenie miasta Kielce.
O szczegółach dotyczących przygotowania służb do Bezpiecznych Ferii Zimowych 2025 poinformujemy wkrótce.