Mistrz promocji czytelnictwa. Prestiżowa nagroda dla Miejskiej Biblioteki Publicznej

Na zdjęciu trzy osoby, dwie kobiety i mężczyzna. Panie trzymają dyplomy
zdj. Łukasz Pająk

- Dziś cała Polska usłyszała, że Kielce czytają – mówi dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kielcach Anna Żmudzińska. 26 maja, podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie, miejska książnica otrzymała nagrodę Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, za największe dokonania na rzecz upowszechniania czytelnictwa w 2022 roku.

Nasza miejska książnica została doceniona za oryginalność, różnorodność, liczbę, jakość organizowanych imprez, a także zaangażowanie innych środowisk i organizacji oraz formy promocji.

Nagrodę odebrała dyrektor MBP Anna Żmudzińska. W uroczystości, podczas której wręczono również Nagrodę Academia oraz inne nagrody SBP, uczestniczyli także zastępca prezydenta Kielc Marcin Chłodnicki i zastępca dyrektora MBP Ewelina Iwan.

- Jestem wdzięczna kapitule konkursu Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich za docenienie naszych form promocji i ich efektywności. Jestem dumna, że współpracuję z drużyną, która podąża piękną literacka drogą. Nagroda jest wyróżnieniem nie tylko dla nas, ale także dla Miasta Kielce. Jestem szczęśliwa, że mam takich wspaniałych współpracowników i wsparcie władz miasta. Najważniejsze jest dla mnie to, że mamy najwspanialszych czytelników w Polsce. Dziękuję, że są Państwo z nami – powiedziała dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej Anna Żmudzińska.

W ubiegłym roku Biblioteka zorganizowała ponad 700 imprez, m.in. II edycję Herling-Grudziński Festiwal, „Świętojańskie podróże po literaturze”, „Każdy ma swoje K2”. Nagroda jest prestiżowym wyróżnieniem nie tylko dla instytucji, ale także dla Miasta Kielce.

- Dziękuję wszystkim pracownikom Miejskiej Biblioteki Publicznej za pełną zaangażowania pracę na rzecz upowszechniania czytelnictwa. Życzę sukcesów w realizacji kolejnych planów. Wydarzenia organizowane przez naszą miejską książnicę przyciągają tłumy kielczan, którzy mogą spotykać wybitnych twórców. Doceniam również wielki wkład naszej biblioteki w promowaniu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży – powiedział zastępca prezydenta Kielc Marcin Chłodnicki.

W nagrodę MBP otrzymała prestiżowy tytuł Mistrza Promocji Czytelnictwa oraz Parasol Licencyjny, czyli roczną zgodę na publiczne odtwarzanie filmów, bajek i programów telewizyjnych, stworzonych przez największe hollywoodzkie wytwórnie i niezależnych producentów.

zdj. Łukasz Pająk/MBP

FALA SUKCESÓW

Biblioteka Roku 2021 województwa świętokrzyskiego, Świętokrzyski Bibliotekarz Roku 2021 – tytuł przyznany Annie Żmudzińskiej, Wirtuoz Biznesu 2021 w kategorii Instytucja, wyróżnienie w konkursie Świętokrzyscy Burzyciele Barier im. Anny Sowy – kategoria Skuteczna komunikacja, dyplomy od Regionalnego Centrum Wolontariatu. Lista nagród i wyróżnień jest o wiele dłuższa. Biblioteka nie osiada na laurach. Jest zmotywowana, gotowa na nowe wyzwania.

IMPONUJĄCE STATYSTYKI

Wzrost liczby czytelników o 42%, odwiedzin o 8%  i zakup nowości większy o 11%. Biblioteka świadczy swe usługi osobom z różnych grup wiekowych i zawodowych, mieszkańcom Kielc i okolic, obcokrajowcom, niepełnosprawnym. W roku 2022 zarejestrowała 19403 użytkowników, 184435 odwiedzin, udostępniła 613548 zbiorów (książek, czasopism, e-booków, audiobooków, e-audiobooków, filmów). Zorganizowała ponad 700 imprez dla ponad 17 tysięcy uczestników, m.in. II edycję Herling-Grudziński Festiwal, „Coolturalny Jubileusz”, „Świętojańskie podróże po literaturze”, „Każdy ma swoje K2”.

WYSOKI POZIOM IMPREZ

MBP zaprasza znanych twórców literatury, dziennikarzy, artystów z regionu i całej Polski. W 2022 r. na spotkaniach w Poczytalni Na dVoRcu gościli m.in.: Agnieszka Czarnecka, Irena Nyczaj, Barbara Wrońska, Szczęsny Wroński, Mariusz Szczygieł, Joanna Bator, Agata Passent, Andrzej Stasiuk, Maria Peszek i Jan Peszek, Dorota Sumińska, Krzysztof Wielicki, Jan Mela, Jakub Porada.
            Filie współpracują z placówkami kulturalno-oświatowymi, stowarzyszeniami, organizacjami społecznymi. Organizują lekcje biblioteczne, warsztaty dla dzieci i dorosłych, wystawy, imprezy plenerowe. Prowadzą Dyskusyjne Kluby Książki, akcje „Książka na telefon” i „Mała książka – wielki człowiek”.

SKUTECZNA PROMOCJA

Podstawowy cel to promocja Biblioteki i czytelnictwa. Zapowiedzi i relacje z wydarzeń publikowane są na stronie internetowej, Facebooku, Instagramie, kanale YouTube, a także w regionalnych i ogólnopolskich mediach. Plakaty, ulotki, zaproszenia, rollupy, bannery, wysoka jakość, przejrzysty przekaz… - wszystko ma znaczenie w skutecznej komunikacji z odbiorcami i partnerami oraz budowaniu dobrej marki.

NAJBLIŻSZE PLANY

Dopiero co skończyły się „Podróże ku kulturze: Przystanek Fredro”, a lada moment realizacja kolejnych zamierzeń: „Książka na św. Jana”, projekty z Kieleckiego Budżetu Obywatelskiego, „Pociąg do literatury. III Festiwal Herlinga-Grudzińskiego”. Biblioteka nie zwalnia tempa.

Powrót na początek strony