Zakończyła się kadencja Roberta Drobniucha na stanowisku dyrektora Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Podziękowania za wieloletnią pracę w imieniu prezydenta Bogdana Wenty przekazali zastępcy prezydenta Bożena Szczypiór i Marcin Różycki.
"Proszę przyjąć najserdeczniejsze wyrazy uznania i podziękowania w związku z zakończeniem pełnienia funkcji dyrektora Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Te osiem lat, od 2012 roku, kiedy misja ta została Panu powierzona, to czas, kiedy „Kubuś” potwierdzał swoją jakość i zdobywał nowe przestrzenie. Pana praca dała Teatrowi i Kielcom coś niezwykle ważnego. Pozwalała dostrzec to, co dla wielu jest niewidzialne czy ulotne. Utrwalała niepowtarzalne i wyjątkowe chwile naszej rzeczywistości, przekładała język teatru na codzienne życie. Zainspirowany nią Zespół Teatru tworzył dzieła dające radość, refleksję i edukację nie tylko najmłodszych. A wizyty w „Kubusiu”, jak zawsze od lat, były i będą niezapomnianymi wspomnieniami widzów. By to osiągnąć, trzeba bezgranicznie oddać się swojemu powołaniu, trzeba kochać to, co się robi, choć jest to często okupione ciężką pracą. O tym, jak jest to potrzebne, najlepiej świadczą liczne nagrody, wyróżnienia oraz ministerialne dotacje, jakie „Kubuś” wielokrotnie otrzymywał na realizację kolejnych wspaniałych projektów, dzięki którym wielu młodych ludzi mogło rozsmakować się w teatrze i rozwijać swoje pasje. Dziękuję Panu za wspaniałą promocję naszego miasta w Polsce i na świecie. Życzę wszystkiego najlepszego, kolejnych sukcesów zawodowych oraz satysfakcji z działań artystycznych i życia osobistego. Wszelkiej pomyślności" - czytamy w liście od prezydenta Bogdana Wenty.
Zakończenie zarządzania kieleckim teatrem lalek przez Roberta Drobniucha, zbiegło się z finałem tegorocznej, szóstej edycji Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci i Młodzieży Hurra! ART!
Festiwal jest jednym z wielu projektów zainicjowanych w Kielcach przez Roberta Drobniucha w ciągu ostatnich lat. Ideą przeglądu odbywającego się co roku w sierpniowe weekendy jest zapewnienie wartościowych propozycji kulturalnych na spędzanie czasu w mieście podczas wakacji.
Zachęcanie najmłodszych i całych rodzin do odkrywania teatru „Kubuś” Robert Drobniuch realizował też poprzez pięć edycji „Lata w teatrze” (finansowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie), działania teatralne w szkołach zrealizowane w ramach funduszy z Konkursu im. J. Dormana, czy trzy edycje projektu „Wczytuję sztukę – warsztaty teatralne” finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kilkumiesięczne spotkania z nastolatkami wokół klasycznych dramatów odbywały się w ścisłej kooperacji z kieleckimi placówkami oświatowymi, ale współpraca z nauczycielami i pedagogami miała też charakter całoroczny np. w ramach zainicjowanego przez Roberta Drobniucha Komitetu Nauczycielskiego przy Teatrze „Kubuś” czy projektu „Uwaga! Dzieci na scenie!”.
Kielecka scena inicjowała też przedsięwzięcia związane ze środowiskiem akademickim i uczelniami artystycznymi. Jednym z nich był projekt „Debiuty” adresowany do absolwentów szkół teatralnych czy międzynarodowy konkurs dla scenografów i projektantów „Animatus”, oparty na idei eksplorowania współczesnych możliwości i poszukiwania nowych środków wyrazu w obrębie teatru formy.
Choć repertuar Teatru „Kubuś” oparty jest przede wszystkim na spektaklach dla dzieci, podczas kadencji Roberta Drobniucha przy ul. Dużej regularnie grano spektakle dla młodzieży i dorosłych, często w ramach koprodukcji o charakterze międzynarodowym.
Spektakl „Sklepy cynamonowe” finansowany z programu „Turcja 2014 -Promesa” powstał we współpracy ze Istambul Karagöz Puppet Fundation, a spektakl „The Monstrum Band”, stworzony wspólnie z Grupą Coincidentia, stał się punktem wyjścia dla projektu promującego polską dramaturgię i teatr lalek w Niemczech (na co „Kubuś” pozyskał grant z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).
Teatr gościł z sukcesami na zagranicznych i krajowych festiwalach, uzyskując nagrody w najważniejszych polskich konkursach (m.in. w Ogólnopolskim Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Konkursie „Klasyka Żywa”, na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu), a jednocześnie na swoim lokalnym gruncie podejmował ważne działania o charakterze społecznym. Był wśród nich pięcioletni projekt resocjalizacyjny „TEATR MAMA TATA i JA”, realizowany wspólnie z Aresztem Śledczym w Kielcach, skupiony na utrzymywaniu relacji dzieci z osadzonymi rodzicami czy projekty integracyjne „Ojczyzny” i „Święto” powstałe we współpracy z Ośrodkiem dla Cudzoziemców w Łukowie.
Wszystkie te inicjatywy, toczące się równolegle do regularnej działalności repertuarowej Teatru, były finansowane z zewnętrznych, skutecznie pozyskiwanych dotacji m.in. z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy Narodowego Centrum Kultury o łącznej kwocie prawie 2 mln złotych w ciągu ośmiu lat.
„Kubuś” uzyskiwał też wsparcie finansowe na środki trwałe i infrastrukturę, a po wielu latach starań, wspólnie z władzami Kielc, udało się również zdobyć środki na nową siedzibę Teatru i przygotować dokumentację projektową do przetargów.
Od września Robert Drobniuch obejmie stanowisko dyrektora Teatru „Guliwer” w Warszawie.