1. Okres realizacji projektu: 2016 r. – 2023 r.
Umowa o dofinansowanie podpisana w dn. 14 czerwca 2017r.
2. Finansowanie:
Całkowita wartość projektu – 242,17 mln zł, w tym: dofinansowanie w wysokości 181,75 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 2 Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski.
3. Krótki opis projektu:
Realizacja projektu podniesie w sposób znaczący efektywność układu transportowego, stworzy dogodne powiązania transportu zbiorowego (publicznego) z indywidualną komunikacją rowerową i pieszą, upłynni ruch ludzi i środków transportu, powiększy mobilność „wahadłową” oraz skróci czas dojazdów w ramach obszaru funkcjonalnego Kielc, przyczyniając się także do zmniejszenia emisji poprzez redukcję transportu indywidualnego i zwiększenie wykorzystania transportu publicznego.
Projekt zakłada realizację 9 następujących zadań:
Zadanie 1. wdrożenie inteligentnego systemu transportowego (ITS) wraz z budową niezbędnej infrastruktury obejmować będzie m. in.:
a) Uruchomienie centrum sterowania ruchem;
b) Wprowadzenie priorytetów dla komunikacji publicznej (doposażenie skrzyżowań z sygnalizacją świetlną m. in. w elementy umożliwiające nadawanie priorytetów i odbiór sygnałów przesyłanych z autobusów komunikacji publicznej);
c) Budowę i przebudowę infrastruktury drogowej i technicznej (przebudowa skrzyżowań na potrzeby właściwego wdrożenia systemów ITS, budowa lub przebudowa infrastruktury związanej z funkcjonowaniem drogi, przebudowa kolidującej infrastruktury niezwiązanej z funkcjonowaniem drogi);
d) Budowę infrastruktury wspomagającej sterowanie ruchem w mieście i zbierającej informacje o ruchu w mieście;
e) Stworzenie platformy zbierającej informacje o ruchu i podróżach na terenie miasta wraz z możliwością modelowania ruchu na bazie zbieranych danych;
f) Uruchomienie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej umożliwiającej wymianę danych ważnych dla usprawnienia sposobu poruszania się po mieście;
g) Przeszkolenie w zakresie użytkowania i utrzymania systemu, zapewnienie bieżącego szkolenia z udziałem wykwalifikowanej kadry ze strony przedstawicieli wykonawcy w pierwszym okresie użytkowania systemu;
h) Zapewnienie kompletu narzędzi do obsługi, utrzymania i serwisowania systemu.
Zadanie 2: zakupione i zamontowane zostały automaty do sprzedaży biletów, które są wykorzystywane do sprzedaży papierowych biletów komunikacji miejskiej.
Funkcje automatu:
Łączność realizowana za pośrednictwem sieci GSM zapewnia bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem urządzeń i szybką ich naprawę w przypadku stwierdzenia awarii.
Zadanie 3. zakupione zostały wewnętrzne informacyjne tablice LCD „koralikowe”, które pozwalają na przekazanie pełnej i czytelnej informacji o trasie linii, położeniu przystanków i aktualnej lokalizacji autobusu. Tablice te są szczególnie przydatne dla osób nie znających miasta oraz osób niepełnosprawnych. Zakupione w ramach zadania tablice stanowią własność Gminy Kielce i zostały zamontowane we wszystkich pojazdach transportu publicznego.
Zadanie 4. autobusy komunikacji miejskiej wyposażone zostały w urządzenia systemu zapowiedzi głosowych. Jego działanie polega na emitowaniu w autobusach informacji dźwiękowych o najbliższym przystanku i kierunku jazdy. Wyposażenie wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej w system zapowiedzi głosowych w sposób znaczący poprawiło warunki podróżowania w Kielcach. Zakupione w ramach zadania urządzenia głosowe są własnością Gminy Kielce.
Funkcje urządzeń:
Urządzenia są sterowane za pośrednictwem zamontowanych w autobusach autokomputerów.
Zadanie 5. Wybudowane zostało przedłużenie ul. Olszewskiego w kierunku ulic: Zagnańskiej i Witosa w celu zapewnienia łatwego i dogodnego połączenia terenów przemysłowych północnej części Kielc, gdzie znajduje się między innymi Kielecki Park Technologiczny.
W zakres zadania wchodziła:
Realizacja zadania 6. umożliwi otwarcie terenów inwestycyjnych oraz mieszkaniowych na os. Dąbrowa II w Kielcach. Ponadto przyczyni się do lepszego skomunikowania os. Dąbrowa, m.in. w wyniku jego połączenia z ul. Warszawską.
W zakres zadania wchodzi:
Realizacja zadania 7. przyczyniła się do poprawy dostępności komunikacyjnej okolicznych terenów (w tym terenów o funkcji magazynowo-składowej i mieszkaniowej), poprawy dostępności do sąsiednich gmin (Gmina Zagnańsk) oraz rozbudowy systemu komunikacji zbiorowej poprzez budowę nowej pętli autobusowej.
W zakres zadania wchodziła:
Zadanie 8. Wybudowane zostało Centrum Komunikacyjnego wraz z Systemem Informacji dla Pasażerów na bazie dworca autobusowego, który pełni obecnie rolę elementu integrującego sieć komunikacyjną regionu i komunikację miejską Kielc. Zadanie umożliwiło poprawę istniejącego przed realizacją zadania dworca autobusowego oraz znacznie zwiększyło ilość odjeżdżających autobusów miejskich.
Z Centrum Komunikacyjnego odprawiane są wszystkie autobusy linii krajowych i międzynarodowych przejeżdżające przez Kielce.
W Centrum Komunikacyjnym znajduje się:
Zadanie 9 objęło swoim zakresem odcinek ul. Domaszowskiej od al. Tysiąclecia PP do skrzyżowania z ul. Żniwną i ul. Poleską, skrzyżowanie al. Solidarności z al. Tysiąclecia PP, oraz odcinek ul. Żniwnej w Kielcach od ul. Poleskiej do wiaduktu nad S 74.
W zakres przedsięwzięcia wchodziła w szczególności rozbudowa skrzyżowania ulic: al. Solidarności z al. Tysiąclecia PP i ul. Domaszowską (wyspa centralna z sygnalizacja świetlną) oraz przebudowa lub rozbudowa skrzyżowania ul. Domaszowskiej z ul. Żniwną, przebudowa jezdni ulicy Domaszowskiej wraz z odcinkami dróg dojazdowych (w niezbędnym zakresie), chodników, zjazdów, zatok autobusowych, budowa ścieżek rowerowych, przebudowa oświetlenia ulicznego i zastąpienie lamp tradycyjnych energooszczędnymi oprawami LED, przebudowa kanalizacji deszczowej i przebudowa infrastruktury podziemnej w niezbędnym zakresie.
Rozbudowa ulicy Domaszowskiej wraz z przebudową ul. Żniwnej ułatwiła obsługę Campusu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego (od wielu lat rozbudowującego się) głównie za pośrednictwem komunikacji publicznej. W bezpośrednim sąsiedztwie terenu uczelni znajduje się nowo wybudowana pętla autobusowa. Ponadto, na północ od Campusu (przy ul. Świerczyńskiej i ul. Ciekockiej) otwierają się nowe tereny inwestycyjne, m.in. pod budownictwo mieszkaniowe. Natomiast w kierunku południowym inwestycja otwiera tereny dynamicznie powstającej zabudowie wielorodzinnej przy ul. Poleskiej i Leszczyńskiej.